Všeobecné obchodní podmínky
Všeobecné obchodní podmínky smluv o svozu a odstranění odpadů
společnosti Komwag, podnik čistoty a údržby města, a.s.
Perucká 2542/10, 120 00 Praha 2 - Vinohrady
(236 040 000, komwag@komwag.cz)
(dále jen "Všeobecné obchodní podmínky")
Preambule
Základní informace o společnosti Komwag, podnik čistoty a údržby města, a.s. (dále jen „zhotovitel“) lze nalézt na internetové adrese www.komwag.cz.
Tyto Všeobecné obchodní podmínky smluv o svozu a odstranění odpadů (dále také jen „Všeobecné obchodní podmínky“) závazně stanovují základní práva a povinnosti objednatele a zhotovitele v rámci uzavíraných smluv o svozu a odstranění odpadů.
Článek 1, Základní ustanovení
1. Svoz a odstranění komunálního odpadu (tj. odpadu z domácnost a podobného živnostenského, průmyslového odpadu a odpadu z úřadů), z území hlavního města Prahy zajišťuje zhotovitel v souladu s projektem Magistrátu hl. m. Prahy a obecně závaznými právními předpisy - zejména zákonem č. 541/2020 Sb., o odpadech (dále jen „zákon o odpadech"), vyhláškou Ministerstva životního prostředí a Ministerstva zdravotnictví č. 8/2021 Sb., o Katalogu odpadů a posuzování vlastností odpadů (dále jen „Katalog odpadů“), a obecně závaznou vyhláškou hl. m. Prahy č. 5/2007 Sb. hl. m. Prahy, kterou se stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na území hlavního města Prahy a systém nakládání se stavebním odpadem (vyhláška o odpadech), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Vyhláška HMP“).
2. Výklad pojmů:
Odpad:
každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit;
Komunální odpad:
směsný a tříděný odpad z domácností, zejména papír a lepenka, sklo, kovy, plasty, biologický odpad, dřevo, textil, obaly, odpadní elektrická a elektronická zařízení, odpadní baterie a akumulátory, a objemný odpad, zejména matrace a nábytek, a dále směsný a tříděný odpad z jiných zdrojů, pokud je co do povahy a složení podobný odpadu z domácností; komunální odpad nezahrnuje odpad z výroby, zemědělství, lesnictví, rybolovu, septiků, kanalizační sítě a čistíren odpadních vod, včetně kalů, vozidla na konci životnosti ani stavební a demoliční odpad
Živnostenský odpad:
druh komunálního odpadu svým složením a typem podobný odpadu z domácností, vznikající při činnosti podnikajících fyzických a právnických osob
Objednatel (poplatník poplatku za svoz a odstranění odpadu):
fyzická nebo právnická osoba, ke které se váže vlastnické právo k adresnému bodu, nebo původce odpadů dle ustanovení § 5 zákona o odpadech, tedy každý, při jehož činnosti vzniká odpad, právnická nebo podnikající fyzická osoba, která provádí úpravu odpadů nebo jiné činnosti, jejichž výsledkem je změna povahy nebo složení odpadů, obec od okamžiku, kdy nepodnikající fyzická osoba odpad odloží na místě k tomu určeném; případně vlastník nemovité věci, ve které komunální odpad a odpad z obalů, vyjma odpadu z domácnosti vzniká, pokud tak stanoví smlouva mezi tímto vlastníkem a osobou, která by jinak byla původcem odpadu; či jiná osoba, pokud tak vyplývá ze smlouvy mezi vlastníkem věci, ze které se stane odpad;
Zhotovitel:
společnost Komwag, podnik čistoty a údržby města, a.s., jako osoba oprávněná k nakládání s odpady podle zákona o odpadech nebo podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů;
Sběr odpadů:
soustřeďování odpadů od Objednatele za účelem jejich předání k dalšímu využití nebo odstranění Zhotoviteli;
Svoz odpadů:
převzetí odpadů od Objednatele Zhotovitelem. Okamžikem převzetí odpadů se odpad stává vlastnictvím Zhotovitele;
Odstranění odpadů:
činnosti, které nejsou využitím odpadů, jejich příkladný výčet je uveden v příloze č. 6 zákona o odpadech;
Sběrná nádoba:
typizovaná nádoba určená k odložení složek odpadu (tzv. popelnice, kontejner), která je ve vlastnictví nebo nájmu Zhotovitele. Ve sběrné nádobě jsou složky odpadu přechodně shromažďovány do doby svozu odpadu.
3. Pro spolehlivé zajištění pravidelného odvozu odpadu vytváří Zhotovitel svozové plány. Zhotovitel vede evidenci o počtu a druhu sběrných nádob náležejících ke konkrétním svozovým (adresným) bodům. Svozovým (adresným) bodem je adresa umístění sběrné nádoby uvedená ve „Smlouvě o zajištění odvozu živnostenského odpadu“ či „Smlouvě o zajištění odvozu komunálního odpadu“ (Smlouva o zajištění odvozu živnostenského odpadu a Smlouva o zajištění odvozu komunálního odpadu dále souhrnně také jen „Smlouva“) nebo v „Prohlášení plátce poplatku“ (dále také jen „Prohlášení“).
4. V rámci odvozu odpadu poskytuje Zhotovitel Objednatelům (tj. svým zákazníkům) standardní a nadstandardní služby.
Rozsah tzv. standardních služeb (odvoz odpadu) je uveden ve Smlouvě uzavřené s konkrétním Objednatelem, v níž je vymezen počet sběrných nádob a četnost obsluhy předmětného adresného bodu.
Nadstandardními službami spojenými s odvozem odpadu je chápána manipulace se sběrnými nádobami přesahující pásmo vymezené Vyhláškou HMP (viz zejména § 6 této vyhlášky), obsluha klíčů, mytí nádob a úklid okolo sběrných nádob. Nadstandardní služby spojené s odvozem odpadu, které se váží ke standardním službám, jsou Objednatelům poskytovány na základě individuálně uzavřené Smlouvy o zajištění nadstandardních služeb spojených s odvozem odpadu, uzavřené nad rámec Prohlášení plátce poplatku, a/nebo jsou součástí Smlouvy o zajištění odvozu živnostenského odpadu.
Článek 2, Uzavírání smlouvy
1. Smlouva se uzavírá na základě písemné objednávky Objednatele, učiněné poštou, faxem, e-mailem, nebo prostřednictvím objednávkového formuláře umístěného na webových stránkách Zhotovitele a akceptací této objednávky ze strany Zhotovitele. Smlouvu je možné také uzavřít osobně v sídle Zhotovitele.
2. Vyplnění Prohlášení se pro účely těchto Všeobecných obchodních podmínek považuje za objednávku Objednatele, která je ze strany Zhotovitele akceptována konkludentně, a tyto Všeobecné obchodní podmínky se na poskytování služeb svozu a odstranění odpadů činěných na základě Prohlášení vztahují v rozsahu, pokud z jednotlivých ustanovení těchto Všeobecných obchodních podmínek nevyplývá, že se vztahují toliko na právní vztahy, uzavřené toliko na základě Smlouvy.
3. Objednatel uzavřením Smlouvy přijímá tyto Všeobecné obchodní podmínky, které jsou nedílnou součástí Smlouvy a pro obě smluvní strany závazné. Vztahy Objednatele a Zhotovitele se řídí těmito Všeobecnými obchodními podmínkami, pokud není ve Smlouvě výslovně dohodnuto jinak.
4. Předmětem Smlouvy jsou pouze položky služeb výslovně uvedené ve Smlouvě nebo v Prohlášení.
5. Veškeré plnění služeb bude prováděno na základě těchto Všeobecných obchodních podmínek a za podmínek v nich obsažených. Objednatel byl s těmito Všeobecnými obchodními podmínkami seznámen před uzavřením Smlouvy a nejpozději při uzavření Smlouvy s jejich aplikací vyslovil souhlas.
6. Podmínkou uzavření Smlouvy na zajištění odvozu komunálního odpadu (Prohlášení) je předložení originálu nebo ověřené kopie výpisu z katastru nemovitostí, ze kterého bude jednoznačné patrné vlastnické právo Objednatele k adresnému bodu. Objednatel je dále povinen předložit, je-li fyzickou osobou, občanský průkaz, a je-li právnickou osobou, originál nebo kopii výpisu z obchodního rejstříku. Jedná-li se o uzavření Smlouvy na zajištění odvozu živnostenského odpadu, je objednatel povinen předložit originál nebo ověřenou kopii výpisu z obchodního rejstříku, živnostenského listu nebo jiného obdobného dokladu.
Článek 3, Práva a povinnosti Objednatele
1. Objednatel je povinen:
1. umístit sběrné nádoby v objektu v souladu se zvláštními předpisy (v chodbě, dvoře, zahradě aj.) nebo umístit sběrné nádoby v kontejnerovém stání,
2. udržovat čistotu a pořádek na stálém stanovišti sběrných nádob, každou nádobu plnit pouze tak, aby bylo možné víko zavřít a aby odpad při manipulaci nevypadával ven,
3. zajistit u Zhotovitele dostatečný objem sběrných nádob na směsný odpad,
4. přistavit sběrné nádoby na místo přistavení vzdálené maximálně 15 m od kraje (hranice vozovky a chodníku nebo krajnice) pozemní komunikace (zpravidla na chodník), ze které se svoz odpadů provádí. Sběrné nádoby lze umístit na místo přistavení pouze v den svozu. Na území Pražské památkové rezervace je doba pro umístění sběrných nádob na místo přistavení maximálně 1 hodina před a po určené době svozu; pokud je určená doba svozu odpadu od 1 hodiny (ráno) do 5 hodin (ráno), lze sběrné nádoby umístit na místo přistavení v době od 24 hodin do 6 hodin (ráno). Tato povinnost se nevztahuje na objednatele, který má se zhotovitelem uzavřenou Smlouvu o nadstandardních službách spojených s odvozem odpadu,
5. objednatel, který má se zhotovitelem uzavřenou Smlouvu o nadstandardních službách spojených s odvozem odpadu – služba odemykání a zamykání objektu, se zavazuje předat zhotoviteli potřebný počet klíčů od objektu,
6. během sněhové kalamity zajistit přístup na stálé stanoviště sběrných nádob, včetně přístupové cesty k místu nakládky. Pokud tak neučiní, bude svoz proveden zhotovitelem v dalším nejbližším termínu dle harmonogramu svozu, po odstranění překážky ze strany objednatele.
2. Objednatel se zavazuje:
1. poskytnout Zhotoviteli součinnost tím, že mu zajistí a umožní bezpečný přístup ke sběrným nádobám při svozu odpadů,
2. užívat zapůjčené sběrné nádoby v souladu s podmínkami pro jejich užívání a řádně o ně pečovat,
3. neodkládat do sběrných nádob jakýkoliv jiný odpad než odpad k tomu určený, vždy pro konkrétní sběrnou nádobu a typ odpadu, zejména nesmí do žádných sběrných nádob odkládat objemný odpad, žhavý popel, kapaliny, žíravé látky, výbušné, zápalné a lehce vznětlivé látky, uhynulá zvířata, zeminu, stavební suť a jiné odpady či materiály ohrožující zdraví nebo bezpečnost třetích osob a osob manipulujících s nádobami (ani jiné nebezpečné odpady),
4. plnit sběrné nádoby pouze tak, aby bylo možné s nimi při zajišťování svozu odpadu manipulovat tak, aby při této manipulaci nedocházelo k úniku odpadu ze sběrných nádob. V opačném případě Zhotovitel neodpovídá za případná poškození či znečištění přilehlých prostor,
5. neodkládat mimo sběrné nádoby žádný odpad a neumožnit odložení odpadů mimo místo k tomu určené třetím osobám,
6. v případě, že k uložení odpadu mimo sběrné nádoby dojde, bude tento odpad ze strany Zhotovitele zlikvidován a vyfakturován jako nadlimitní dle aktuálních platných cen viz níže. K faktuře za nadlimitní odpad bude přiložena fotodokumentace. Pokud si Objednatel výslovně nepřeje tento nadlimitní odpad mimo sběrné nádoby odvážet, sdělí toto písemnou formou Zhotoviteli.
7. oznamovat Zhotoviteli veškeré změny, které se vztahují k plnění předmětu Smlouvy, zejména změnu adresy a překážky ve svozu odpadů bude zhotoviteli písemně oznamovat bez zbytečného odkladu minimálně tři dny před očekávanou změnou.
3. Objednatel odpovídá za poškození nebo ztrátu sběrné nádoby či jejího příslušenství (např. zámku). V případě ztráty nebo poškozeni sběrné nádoby či jejího příslušenství nad míru běžného opotřebení (např.: propálení, násilné poškození atd.) se objednatel zavazuje uhradit Zhotoviteli smluvní pokutu v souladu se Sazebníkem smluvních pokut. Úhradou smluvní pokuty není dotčen případný nárok Zhotovitele požadovat po Objednateli také vzniklou újmu na jmění (škodu), a to v plné výši.
4. Objednatel se zavazuje plnit řádně a včas veškeré jeho povinnosti uvedené v Článku 3 těchto Všeobecných obchodních podmínek. V případě porušení těchto povinností je Zhotovitel oprávněn požadovat po Objednateli úhradu smluvní pokuty a/nebo náhradu vzniklé majetkové škody, a to v plné výši. Nemajetkovou újmu je Objednatel povinen hradit pouze v případech, kdy povinnost k náhradě nemajetkové újmy stanoví právní předpis.
5. Objednatel prohlašuje, že je seznámen se způsobem užívání sběrných nádob, jakož i s jednotlivými typy sběrných nádob a odpadů, které do nich lze uložit.
Článek 4, Práva a povinnosti zhotovitele
Zhotovitel se zavazuje:
1. provádět pro Objednatele pravidelný svoz určeného odpadu od objektu nebo prostor, které objednatel vlastní, spravuje nebo má v nájmu, a to speciálním zařízením zhotovitele. Četnost svozu odpadu je uvedena v Prohlášení nebo ve Smlouvě (resp. Příloze č. 1 - Výpočtový list, která tvoří její nedílnou součást),
2. převzít určený odpad do svého vlastnictví, a to okamžikem naložení určeného odpadu na dopravní prostředek zhotovitele. Tímto okamžikem na sebe Zhotovitel přebírá odpovědnost za další nakládání s odpadem, který převzal od Objednatele,
3. zapůjčit Objednateli po dobu trvání Smlouvy sběrné nádoby, do nichž bude určený odpad ukládán. Typy a počty zapůjčených sběrných nádob jsou uvedeny v Prohlášení nebo ve Smlouvě (resp. Příloze č. 1 - Výpočtový list, která tvoří její nedílnou součást),
4. vést pro Objednatele průběžnou evidenci o odpadech a o způsobech nakládání s nimi, a to pouze ve vztahu k Odpadu, na který se vztahuje Smlouva. O zaslání evidence o odpadech si Objednatel písemně zažádá, a následně mu bude služba zpoplatněna dle platného ceníku, není-li ve Smlouvě stanoveno jinak,
5. provádět výměnu poškozených sběrných nádob nebo přistavení náhradních sběrných nádob v případě ztráty bez zbytečného odkladu na základě písemného požadavku objednatele, který musí předložit zhotoviteli daňový doklad (fakturu) o úhradě ztráty či poškození sběrné nádoby.
Článek 5, Cena
1. Ceny služeb jsou stanoveny na základě aktuálního ceníku Zhotovitele platného vždy ke dni poskytnutí služeb. Objednatel bere na vědomí, že ceník Zhotovitele může být v průběhu trvání smlouvy ze strany Zhotovitele jednostranně měněn, v takovém případě bude Objednatel o veškerých změnách ceníku informován písemně anebo prostřednictvím emailu, a to nejméně 30 dní před plánovanou účinností nového ceníku.
2. Není-li ve Smlouvě stanoveno jinak, je cena splatná vždy do 15 dnů ode dne, kdy je objednateli doručen daňový doklad (faktura) vystavená zhotovitelem za poskytnuté služby v příslušném zúčtovací období. Není-li ve smlouvě uvedeno jinak, je zúčtovacím obdobím kalendářní měsíc.
3. V případě prodlení Objednatele s úhradou vyúčtované ceny je Zhotovitel oprávněn účtovat Objednateli úrok z prodlení ve výši 0,1 % z dlužné částky za každý i jen započatý den prodlení, a to i v případě, že Objednatel není za prodlení odpovědný.
4. Vedle úroku z prodlení má Zhotovitel nárok na náhradu újmy v plné výší, která mu v důsledku prodlení Objednatele vznikne.
5. Zhotovitel si nárokuje právo účtovat Objednateli poplatek za odeslání upomínky dle platného ceníku.
Článek 6, Reklamace
1. V případě vadného poskytování služeb ze strany Zhotovitele vzniká Objednateli právo uplatnit reklamaci.
2. Veškeré reklamace týkající se poskytovaných služeb (např. nezamykání domovních dveří, nevyvezení odpadu apod.) je Objednatel povinen uplatnit u Zhotovitele včas, a to nejpozději do 48 hodin od vzniku závady. Uplatnění reklamace může Objednatel provést ústně, telefonicky nebo písemně. V případě ústního či telefonického ohlášení reklamace je nutné reklamaci potvrdit také písemně, a to do 5 pracovních dnů od ústního či telefonického nahlášení. Není-li reklamaci v plném rozsahu vyhověno ve lhůtě plnění (do 5 pracovních dnů), sepíše pověřený pracovník Zhotovitele s Objednatelem reklamační protokol minimálně s uvedením data, předmětu reklamace a popřípadě i bližšího stanoviska Objednatele (příslušné osoby).
3. O všech přijatých reklamacích vede Zhotovitel evidenci. Zhotovitelem přijaté reklamace budou vyřizovány a závady odstraňovány bez zbytečného odkladu ode dne jejich písemného uplatnění u Zhotovitele. Náhrada za ztracené a poškozené sběrné nádoby vinou Zhotovitele bude poskytnuta nejpozději do 5 pracovních dnů. Objednatel je povinen poskytnout potřebnou součinnost k řešení reklamace.
4. Objednatel je oprávněn požadovat přiměřenou slevu z ceny služby, dojde-li ze strany Zhotovitele k opakovanému, oznámenému a jím zaviněnému neprovedení služeb. Nárok na slevu je třeba uplatnit u Zhotovitele písemnou formou.
Článek 7, Ukončeni smluvního vztahu
1. Strany se mohou kdykoliv dohodnout na ukončení Smlouvy.
2. Každá smluvní strana je oprávněna Smlouvu vypovědět písemnou výpovědí doručenou druhé smluvní straně. Výpovědní doba činí 1 měsíc a počíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla výpověď doručena druhé smluvní straně.
3. Objednatel je oprávněn od Smlouvy odstoupit na základě jednostranného písemného prohlášení, doručeného Zhotoviteli prostřednictvím doporučené zásilky v případě, že Objednatelem bude doloženo (reklamačními protokoly), že v důsledku zaviněného porušení povinností Zhotovitele došlo při odvozu a odstranění odpadu k závažným nebo opakovaným (3 a více porušení v průběhu posledních 30 dnů) závadám. Odstoupení dle předchozí věty je Objednatel oprávněn učinit bez zbytečného odkladu poté, co k porušení povinností Zhotovitele dojde, nejpozději však do 10 dnů. Právní účinky odstoupení od Smlouvy se vztahují pouze na budoucí, dosud neprovedená plnění a nevztahuje se na již poskytnutá plnění. Právo odstoupit od Smlouvy však Objednateli nesvědčí v případě, že závady poskytování služeb jsou způsobeny objektivními důvody nezávislými na vůli Zhotovitele (např. uzavření přístupové komunikace z důvodu její opravy, zahájení stavebních prací apod., neposkytnutí součinnosti Objednatele, je-li k ní dle Smlouvy nebo VOP povinen).
4. Zhotovitel je oprávněn odebrat sběrné nádoby dočasně poskytnuté Objednateli a/nebo odstoupit od Smlouvy na základě jednostranného písemného prohlášení, doručeného Objednateli prostřednictvím doporučené zásilky v případě prodlení Objednatel s úhradou ceny za poskytnuté služby delším 30 kalendářních dnů. Zhotovitel je dále oprávněn od Smlouvy bez dalšího odstoupit v případě, že se Objednatel ocitne v likvidaci a/nebo ohledně jeho majetku bude zahájeno insolvenční řízení. Právní účinky odstoupení od Smlouvy se vztahují toliko na budoucí, dosud neprovedená plnění. Nároky Zhotovitele na zaplacení dlužné ceny za poskytnuté služby včetně úroků z prodlení zůstávají odstoupením od Smlouvy nedotčeny.
5. Objednatel se zavazuje v případě skončení smluvního vztahu umožnit Zhotoviteli rychlé a bezproblémové odebrání sběrných nádob. Objednatel je povinen přistavit sběrné nádoby k odebrání způsobem upraveným v Článku 3 odst. 1.4 shora, případně způsobem upraveným ve Smlouvě o nadstandardních službách spojených s odvozem odpadu nebo dle pokynu stanoveného Zhotovitelem, a to nejpozději do 5 pracovních dní od skončení Smlouvy nebo v termínu uvedeném v dohodě o ukončení Smlouvy, ve výpovědi či v jednostranném odstoupení od Smlouvy. V případě nedodržení této povinnosti je Objednatel povinen zaplatit Zhotoviteli jednorázovou smluvní pokutu ve výši 3 000 Kč, a to za každou jednotlivou sběrnou nádobu. Tato smluvní pokuta je splatná ve lhůtě 15 dní a bude Objednateli vyúčtována společně s cenou za služby odvozu odpadu.
Článek 8, Závěrečná ustanovení
1. Vztahy mezi smluvními stranami výslovně neupravené se řídí především příslušnými ustanoveními zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, příslušnými ustanoveními zákona o odpadech a dále dalšími obecně závaznými právními předpisy, které s předmětem Smlouvy souvisejí.
2. Jestliže se jakékoli ustanovení těchto Všeobecných obchodních podmínek stane nebo bude určeno jako neplatné nebo nevynutitelné, pak taková neplatnost nebo nevynutitelnost neovlivní (v nejvyšší možné míře přípustné právními předpisy) platnost nebo vynutitelnost zbylých ustanovení těchto Všeobecných obchodních podmínek.
3. Tyto Všeobecné obchodní podmínky jsou platné a účinné od 1. 7. 2024 a zcela nahrazují a ruší veškeré předcházející verze Všeobecných obchodních podmínek či jiné dosavadní zvyklosti.
4. Zhotovitel si vyhrazuje právo kdykoliv jednostranně změnit ustanovení těchto Všeobecných obchodních podmínek, a to bez předchozího upozornění. Taková změna bude Objednateli oznámena uveřejněním aktuálního (pozměněného) textu Všeobecných obchodních podmínek na webových stránkách Zhotovitele. V případě, že Objednatel s provedenou změnou Všeobecných obchodních podmínek nesouhlasí, je oprávněn Smlouvu vypovědět v souladu s čl. 7 odst. 2. těchto Všeobecných obchodních podmínek shora.
V Praze dne 1. října 2024